Van oktober 2020 tot en met april 2022 werkte ik aan de (marketing)communicatie van de Protestantse Thomaskerk, Prinses Irenestraat 36, Amsterdam-zuid. Deze kerkgemeente wil zich omvormen tot een cultureel centrum ‘De Thomas, een huis om op verhaal te komen’. Hierbij wil de organisatie o.a. gebruik maken van het theater dat in de architectuur is meegenomen.

Er was al een rudimentair programma uitgedacht en opgezet (ThomasBoek, ThomasFilm, ThomasTalk, ThomasTour, lunchconcerten en Troostcafé). Het pand is ook geschikt voor zaalverhuur, dankzij het onderhoud van het gebouw en alle vergunningen. Opdracht omvatte zowel het inhoudelijk uitbouwen van het programma als de marketing-communicatie van de organisatie en de activiteiten. Ik werkte samen met een collega: zij had 8 uur, ik had 16 uur per week. Urenbesteding: van 16 tot 30 uur per week (afhankelijk van programma).

Mijn werkzaamheden omvatten:

  • Nieuwsbrief over het cultureel programma (MailChimp)
  • Website onderhoud en bloggen/content marketing (WordPress en sociale media)
  • Campagnes via social media, persberichten, online contacten, flyers en netwerken
  • Google vindbaarheid en Google Maps
  • Online en offline promotie van ThomasTalk, ThomasTour, ThomasFilm, ThomasBoek, evenement op Internationale Vrouwendag
  • Productie van maandelijkse ThomasLadder
  • Opstellen en verspreiden van (vrijwillige) vacatures in Amsterdam Zuid

Disclaimers: de links naar externe sites functioneren zolang de externe site niet wordt gewijzigd. En de vormgeving van De Thomas zoals die hier te zien is, mag niet meer worden gebruikt ivm beëindiging gebruikersovereenkomst tussen de vormgever en het centrum. Ze zijn hier puur illustratief gebruikt (logo, huisstijl, tinten).

Eerste opdracht: communicatie Allerzielen

Ansicht met uitnodiging voor de buurt

Midden in de coronatijd organiseerden we als eerste een kaarsjesavond, op de dag van het katholieke Allerzielen. Alle buren werden uitgenodigd om overledenen te gedenken. Vrijwilligers deden flyers huis-aan-huis in de bus. Ook ontvingen lokale media de uitnodiging via een persbericht en we plaatsten een bericht op NextDoor. Vormgeving van De Thomas kreeg meer vorm, door de vormgever van bureau Grafilizz die de huisstijl had ontwikkeld.


Advent in lockdown

De Thomas adventkalender 2020, als een echte kalender met vakjes maar dan online.
De Thomas adventkalender 2020

Tweede opdracht: maak van Advent een moment om samen te beleven. We kozen voor een Instagram-campagne, waarbij we elke dag een opbeurend bericht deelden. Uiteindelijk kozen we er ook voor om ze te plaatsen via LinkedIn, Twitter en Facebook, met een wekelijkse samenvatting op de website (omdat ook kerkgemeenteleden mee wilden lezen, die geen account hadden op een van deze platforms).
Ik genoot van het uitzoeken van quotes; ik heb er o.a. ‘De Preek van de Leek’ voor gebruikt. Hier vind je de hele verzameling.
Het leuke van deze campagne was, dat we hiermee veel content hadden. We hebben de campagne uiteindelijk verlengd tot begin januari, toen de lockdown voorbij zou zijn.
Deze campagne was een goede eerste werkervaring met vormgeving en online campagnevoeren voor De Thomas.

Pasen 2021

‘De Knoop’, een ander kunstwerk door André Volten

De Vastentijd en Pasen stonden alweer op de stoep. Lockdowns dreigden nog altijd, en in de kerk mochten niet veel bezoekers komen. Het theater was nog steeds gesloten. Ditmaal besloten we om de communicatiecampagne in te richten met drie keer per week een langer bericht, met elke week een nieuwsbrief die alle berichten bundelde. Omdat ook de ThomasTour nu snel zou worden gepubliceerd, besloten we om de inspiratie uit het pand te halen. Denk maar aan de jaren ’60 met alle kunstenaars die in het pand hun afdruk hebben achtergelaten, de architectuur, de voormalige jeugddominee Karel Eykman en de maker van de Paaskaarshouder, de Amsterdamse staalkunstenaar André Volten.

#methartelust schreef ik hier meer over: lees hier het verhaal van Volten. En hier lees je meer over de architectuur van De Thomas.
We zagen een groei in social media-volgers en zagen waar we de meeste geïnteresseerden konden vinden: via bewonersplatforms aan de Zuidas.


Verhuur van De Thomas aan de Zuidas

#methartelust verzorgde ik een verbeterde vindbaarheid van De Thomas op Google Maps, via Google en met aanvulling van de SEO en de online profilering als zaalverhuurder. Ook schreef ik een communicatieplan voor de verdere profilering van De Thomas als locatie voor een huwelijk, vergaderen en zaalverhuur voor feesten en partijen.

De koster heeft een eigen netwerk voor de verhuur, maar dat levert nog niet voldoende inkomsten op voor het cultureel centrum. De organisatie werft momenteel fondsen voor een update van de vergaderzalen en de keuken. Daarna kan een brochure en eigen webpagina worden opgezet voor de verhuur.

Profilering van De Thomas als huis om op verhaal te komen: ThomasTalk, ThomasTour, Origins

Zes gesprekspartners in ThomasTalk (2021)

ThomasTalk

De Thomas begon met de gespreksserie ThomasTalk, een sereen opgenomen serie interviews met markante sprekers. Opdracht: publicatie en promotie van deze Talks als video en als podcasts.

Ansichtkaart ‘ThomasTour’ (2021)

ThomasTour

Er was een fonds ontvangen voor een audiotour langs de kunst en architectuur van de kerk. De tekst heb ik geschreven, de tweede stem heb ik benaderd en ik heb een studio geregeld. Ook de vertaling naar het Engels verliep via Hartelust. Ik heb een communicatieplan geschreven en zelf uitgevoerd: ansichtkaarten en een roll-up banner in de hal, een persbericht en uiteraard veel berichten in de nieuwsbrief en op de socials. De berichten van de Paasperiode sloten aan op deze audiotour (niet per ongeluk): deze zijn opnieuw ingezet.

De livegang van de ThomasTour viel samen met de opening van de expositie ‘Origins’, die voorrang kreeg in de communicatie. De PR-uitingen waren vooral gericht op tevredenstellen van de subsidieverstrekker.

Origins – Ivan Cremer en Sacha de Boer

‘Origins’ aangekondigd aan de gevel van De Thomas (2021)

Kunstenaar en voormalig architect Ivan Cremer maakte een enorme stellage voor in de kerkzaal: ‘Origins’. Ivan is de kleinzoon van de architect van de kerk, Karel Sijmons, door wie hij is geïnspireerd. Opdracht: communiceer in samenwerking met Ivans eigen communicatieadviseur deze expositie en verzorg de vindbaarheid online en offline. Meer informatie heb ik samengebracht via https://dethomas.nl/origins/.

De facilitair manager organiseerde een food truck op het terrein voor de opening en de expositieperiode. De food truck bood koffie, thee, lekkers, lunch en diner. Opdracht: verbeter de vindbaarheid van De Thomas en de food truck via Google Updates en Google Maps.

Deze expositie kreeg een verlenging waarbij Ivan samenwerkte met Sacha de Boer (fotograaf). Zij maakte enkele foto’s van De Thomas en van Origins, waarbij zij specifiek keek naar lichtval. Zij presenteerden samen met de predikant een live Origins Talk voor gasten en bezoekers. Opdracht: promotie van deze ThomasTalk en de expositie.

Najaar 2021

Met de aanstelling van de kwartiermaker kwam De Thomas in een ander vaarwater. Cultureler. Commerciëler. Meer netwerkend. Heel hard nodig om de organisatie verder te laten groeien. Leuke hoogtepunten in programma en communicatie: het optreden van TheaterTroep met ‘Stuk voor stuk’. Het doorprogrammeren van ThomasFilm, met elke maand een filmvertoning met nagesprek. Het organiseren van ThomasBoek, waardoor er weer meer literair georiënteerde buurtgenoten in De Thomas kwamen. Opdracht: vinden van deze netwerken en hen informeren over de activiteiten van De Thomas als literair centrum.

Lunchconcerten

Vrijwilligers, met warme contacten met het Conservatorium, organiseren tweewekelijks een Lunchconcert. Al 25 jaar komen hier muziekliefhebbers vanuit heel Amsterdam naar luisteren. Ook bieden musici zich aan om te komen spelen. Opdracht: inbedden van de lunchconcerten in de communicatie van De Thomas: publicatie op de website, in de nieuwsbrief en in de ThomasLadder. Externe communicatie werd door de vrijwilligers zelf verzorgd.

Thomasladder maart 2022 met cultureel en literair programma De Thomas AmsterdamZuid

ThomasLadder

Eigen initiatief: met het verder vullen van de agenda diende er een maandelijks overzicht te komen: de ThomasLadder. Dit werd een flyer die in De Thomas beschikbaar was voor bezoekers, samen met uitnodigingen voor specifieke evenementen. De afbeelding gebruikte ik ook in de nieuwsbrief.

Vacatures

De Thomas had behoefte aan meer medewerkers: vrijwillige leden van de Kerkenraad, vrijwillige gastvrouwen en -heren, een kwartiermaker en een communicatiemedewerker. Opdracht: verspreid deze vacatures diverse platforms en benader actief meer platforms en netwerken namens De Thomas om deze te verspreiden.

Internationale Vrouwendag 2022

Sprekers bij Internationale Vrouwendag 2022: Elske Doets, Rosaliene Israël en Liesbeth Staats. Foto: Marloes van Doorn

Ik heb tot slot meegewerkt aan Internationale Vrouwendag op 8 maart, waarbij de Jonge Theoloog des Vaderlands Tabitha van Krimpen enkele gasten aan de tand voelde over ‘vrouw zijn en ambitie hebben’. Opdracht: de aankondiging en marketing van deze bijeenkomst goed aanzetten omdat er in Amsterdam veel activiteiten gepland stonden voor deze avond. Dit werd een goedbezochte, inspirerende avond waarbij geluiden van allerlei vrouwen te horen waren.

Freelance communicatieopdracht: De Thomas, huis om op verhaal te komen aan de Zuidas
Getagd op: