Vanaf 2010 tot 1 juli 2015 heb ik de social mediakanalen en de website beheerd van de Nederlandse Vereniging voor de Verenigde Naties (NVVN). Ook heb ik de organisatie geadviseerd over de mogelijkheden om deze online achterban verder te betrekken bij de organisatie.
De groei in het aantal fans en volgers was aanzienlijk. Op basis hiervan heb ik een advies geschreven dat door de voorzitter is omgeschreven naar een subsidievoorstel. Dit voorstel leverde een driejarige subsidie van enkele tienduizenden euro’s op.

Maandelijks heb ik een tussenstand geschreven voor NVVN-bestuursvergaderingen, waarin ik heb aangegeven welke zaken succes hebben gehad in communicatie.
In het algemeen bleken de verschillende social mediakanalen door aparte doelgroepen bezocht te worden:

  • LinkedIn: vooral interessant voor mensen die willen werken bij de VN. De NVVN deelt er soms berichten over vacatures maar ook NVVN-nieuws. Er bestaat zowel een NVVN-pagina als de Groepspagina ‘De wereld van de VN’. In de grafiek is alleen informatie over de groep verwerkt maar de bedrijfspagina vertoont eenzelfde groei in aantal volgers.
  • Facebook: de NVVN gevolgd door vele jongeren en ouderen, die al internationaal georiënteerd zijn. Hier deelt de NVVN berichten over VN-werk, VN-dagen en VN-nieuws. Soms is er ook NVVN-nieuws te melden.
  • Twitter @unanl:  De NVVN publiceert via Twitter drie kranten per dag over de VN: The NVVN Daily’, de UN on#‎SDGs Paper by @unanl en UN@70 – Post 2015 Agenda. Er zijn  expres drie kranten, omdat iedereen een andere focus binnen de VN heeft. NB, deze kranten hebben andere content dan VN Forum.
    De groei is goed te zien in deze grafiek:

NVVN-grafiek2012-2015LinkedIn van 43 naar 105
Facebook van 67 naar 409
Twitter van 149 naar 572
Waar het aantal volgers en fans in 2012 nog bijna evenveel was als het aantal leden, is de online community verviervoudigd in 2015.

 

 

 

 

Wereldwijde inspiratie bieden aan Nederlands publiek