Al jaren ben ik er eigenlijk mee bezig, tijd om er eens echt in te duiken: fondsenwerving. Vandaar mijn bezoek aan de Masterclass Filantropie bij de VU; in elk geval voor het onderdeel Management En Marketing van Maatschappelijke Organisaties.
Een fondsenwerver is niet gewoon een collega ‘die het geld regelt’, maar juist de collega die de organisatie bewust maakt van/inricht op het werven van fondsen die verantwoord worden besteed. En als communicatieadviseur kreeg ik het inkijkje, dat je jouw organisatie bijvoorbeeld wel bekend moet maken als ’te begunstigen’, anders komt het geld gewoon niet.

Zet je rekeningnummer op je site bij je CBF-keur en je ANBI-status, dan is tenminste duidelijk dat jij openstaat voor donaties en weet hoe je die verantwoord kunt besteden.

In 2014 schreef ik voor de opleiding NextCommunication bij Lectric een communicatiestrategie voor een kleine vereniging. Dat document leidde tot een mooie driejarige subsidie, waarmee de organisatie flink aan de weg kon timmeren. Dit was voor mij wel een hoogtepunt en ook een bewijs, hoe belangrijk communicatie en strategie zijn bij fondsaanvragen. Dit strategisch onderzoek richtte zich op het optimaliseren van de online communicatiekanalen van de organisatie om meer mensen te bereiken. Een grotere achterban levert niet alleen meer lidmaatschapsinkomsten en subsidie op, maar juist ook meer discussie, nieuwe inzichten en een breder draagvlak voor de thematiek van de club. Ik voerde mijn strategie direct ook uit, waardoor ik in enkele jaren tijd de social media van de organisatie van de grond heb gekregen.

Pas geleden realiseerde ik me dat ik meer met fondsenwerving bezig ben geweest, bij diverse organisaties: zo werkte ik bij ICCO als assistent relatiebeheerder. Daarmee was ik verantwoordelijk voor contact met, en bijhouden van inhoudelijke en financiële dossiers van (mensenrechten)organisaties uit Java, Aceh, Papua, Thailand en Cambodja die subsidie ontvingen van ICCO.
Nadat ik bij ICCO weg was gegaan, werkte ik mee aan de organisatie van de activiteit van Indonesia House ‘Vijf jaar na de val van Suharto’ bij IISG en Rode Hoed in Amsterdam (2003). Ik adviseerde bij subsidieaanvraag en werkte mee aan de uitvoering van een geslaagd evenement.

En bij het UNESCO Centrum was ik coördinator voorlichting op UNESCO-thema’s onderwijs, cultuur, erfgoed, wetenschap in samenwerking met diverse collega’s. En vanuit die hoedanigheid was ik betrokken bij een subsidieaanvraag en (na toekenning) uitvoering van project over wereldburgerschap op scholen.

De bron van al deze interesse ligt bij mijn studententijd, toen ik vele sponsorbrieven heb gemaakt en gesprekken heb gevoerd voor geld en ondersteuning. In 2000 organiseerde ik een heel jubileumprogramma waarmee we een congres, een gala en een studiereis voor elkaar kregen met elkaar. Naar de VS, precies tijdens de presidentsverkiezingen die GW Bush uiteindelijk won. Mooi ervaringen die je mogelijk maakt door jezelf bekend te maken als organisatie die donaties goed besteedt.

Fondsen werven voor stichting of vereniging